Слово «преполовіння» означає половину, половину шляху від Великодня до Свята П’ятидесятниці (Трійці).
Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ публікує матеріал про значення, історію та церковні традиції свята.
Від Великодня до Трійці — 50 днів, тому і цей період названий П’ятидесятницею, відповідно, половина припадає на 25-й післяпасхальний день, тобто на середу 4-го тижня після Світлого Воскресіння Христового. У 2017 році — на 10 травня.
Преполовіння святкується 8 днів, починаючи від 4-ї середи Пасхи й закінчуючи середою 5-го тижня (у 2017 році — 17 травня). Богослужіння п’ятого пасхального тижня (тиждень про самарянина) поєднується зі службою віддання Преполовіння. Передсвята це свято не має.
На Літургії цього дня читається уривок з Євангелія від Іоана (7:14-30), у якому йдеться про те, як у середині іудейського свята Кущі Іісус Христос прийшов в Єрусалимський храм і навчав. Люди дивувалися, бо знали, що Він не отримував спеціальної освіти.
Спаситель промовив такі слова: «наука моя — не Моя, а того, хто Послав Мене; хто хоче творити волю Його, той довідається про науку, чи від Бога вона, чи від Себе самого кажу Я. Хто говорить від себе слави шукає, а Хто слави шукає Того, Хто послав Його, Той правдивий, і в Ньому немає неправди» (Ін. 7:16-18).
Преполовіння Святої П’ятидесятниці — одне із найдавніших християнських свят. Відзначаючи, що ні в Апостольських правилах (правило №37), ні в діяннях Антіохійського собору (правило №20) свято Преполовіння ще не згадується, С. Булгаков відносить його встановлення до часів Іоанна Златоуста (кінець IV століття). Найбільш рання на сьогодні згадка про нього в богослужбовій літературі зафіксована в грузинському перекладі єрусалимського Лекціонарія VII-VIII століть.
Знаходячись між днем Великодня та днем Зіслання Святого Духа, свято Преполовіння служить зв’язною ланкою між цими двома великими християнськими урочистостями. Продовжуючи вшановувати Пасху Господню, у день Преполовіння Церква нагадує і про наближення часу Зіслання Святого Духа і Вознесіння Господнього.
В ознаменування «благодаті Святого Духа, яку Спаситель прирівняв до води, що подає життя спраглим порятунку», Православна Церква встановила в цей день традицію Хресного ходу на водні джерела, для малого освячення води. Молячись в день Преполовіння «про напоєння всіх спраглих порятунку водами благочестя», Церква здійснює водосвяття – освячення води на річках, озерах, в колодязях. У дореволюційні часи жителі сіл йшли на поля, засіяні хлібом, де священик окропляв ниви освяченою водою, а віряни молилися про дарування багатого врожаю.
Джерело: Офіційний сайт Української Православної Церкви
Блаженніший Митрополит Онуфрій розповів про дружбу і про людей зі складним характером | <-- | --> | У Почаївській Лаврі урочисто відзначили день пам’яті преподобного Амфілохія |