На жаль, миряни в храмі не завжди можуть розчути молитовний діалог, який лунає у вівтарі після Трисвятого, хоча бачать певне дійство. Про глибоку символіку та особливе значення того, що саме відбувається на очах та й позаочі вірян після пісні “Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас!”, — у бесіді з протоієреєм Олександром Клименком розповідає ієромонах Нестор (Чайка), викладач Київської духовної академії і семінарії.
Що ж відбувається під час Літургії після співу Трисвятого? Звісно, читання Апостола та Євангелія. Але перед тим священик, читаючи молитву “Благословен еси на Престоле славы Царствия Твоего, седяй на Херувимех, всегда, ныне и присно и во веки веков”, благословляє горнє місце і переходить на нього.
Чим є “горнє місце”, що воно символізує і чому сходження на горнє місце є таким важливим моментом у Літургії оглашенних? Що саме ми спостерігаємо під час Божественної літургії після пісні “Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас!”? Який зміст і глибинний сенс діалогу священика і диякона перед читанням Святого Письма? Звідки взагалі взявся цей “перехід” під час Божественної літургії, в чому значущість возгласу “Мир всім!” і відповіді “І духові твоєму”? Відповіді на ці та інші питання, а також про необхідність для учасника богослужіння обов’язково бути в мирі з Богом, собою і з ближнім – дивіться у дванадцятому відео з циклу нового проекту «Таємниці богослужіння», яке Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ підготував спільно з Київською духовною академією і семінарією.
“Горнє місце – місце, де возсідає сам Господь. …Коли священик сходить на горнє місце та подає “Мир всім!”, то це є символом звершення служіння на землі Господа нашого Іісуса Христа. В євангельському значенні “мир” – це не лише мир як спокій, а й побажання всіх благ, які необхідні для людини: і земних, і духовних. Тому ці слова насправді вміщають більше сенсу, ніж нам здається. Ми чуємо ці слова безпосередньо перед слуханням Святого Письма. Це говорить про те, що людина, яка готується до того, що зараз звучатимуть слова Самого Христа, має бути в мирі з Богом і з ближнім. Ці слова завжди повторює Блаженніший Митрополит Онуфрій, що людина повинна бути в мирі з Богом, в мирі з собою і в мирі з ближнім. Це є необхідною складовою того, щоб нам не тільки почути слова Святого Письма, але обов’язково сприйняти їх всім серцем”, – відзначає ієромонах Нестор (Чайка), розповідаючи про особливе символічне значення цієї дещо таємничої для мирян частини Божественної літургії.
Джерело: Офіційний сайт Української Православної Церкви
О втором каноне Пятидесятницы | <-- | --> | Тілесне здоров’я не допомагає людині, якщо вона має душевні недуги — Предстоятель (відео) |